Kot že ime samo pove je olje namenjeno za motorna vozila z notranjim izgorevanjem.
Brez motornega olja avtomobili ne bi delovali. Predstavljajmo si, da je olje v motorju kot kri v človeškem telesu. Kri omogoča pretok hranilnih snovi v našem telesu. Pri olju je enako, s tem da ne oskrbuje motor samo z »hranilnimi« snovmi, ampak služi kot mazilo za lažje delovanje.
V kolikor v motorju ne bi bilo olja, bi po nekaj sekundah delovanja ugasnil. Nam pa ne bi druga preostalo, kot iskanje drugega motorja na odpadu.
V motorju se odvija ogromno procesov, ki so povezani z premikanjem določenih delov. To premikanje povzroča trenje in posledično kinetično energijo za ogrevanje. Rezultat tega je večja poraba goriva, zmanjšanje moči ali celo okvara motorja.
Motorno olje ravno to preprečuje. Z svojo strukturo omogoča mazanje površin gibljivih delov, da ne pridejo v neposreden stik. Zaradi tega se zmanjša trenje in sama obraba motorja. Da bi struktura olja bila prilagojena za delovanje motorja na nizkih in visokih temperaturah moramo poznati viskoznost.
Kaj je viskoznost?
Viskoznost je v veliko primerih razložena na preveč strokoven način, zato večina ljudi ne razume pomena. Enostavno povedano viskoznost je merjenje hitrosti tekočnosti olja. Za merjenje se uporablja viskozimeter. Čim gostejše je olje, tem počasneje teče, torej je bolj viskozno. Svojemu avtomobilu želimo zagotoviti čim bolj brezhibno delovanje. Da to uresničimo moramo izbrati motorno olje, ki vsebuje viskoznost primerno za vse vremenske razmere (zima, poletje).
Olje mora biti dosti tekoče na nizkih temperaturah (za lažji hladen vžig) in dovolj gosto na visokih temperaturah (služi kot tesnilo in omogoča zaščito). Zaradi preveč zahtevnih merskih enot, je družba SAE( Society of Automotive Engineers) poenostavila razvrščanje olj po viskoznosti. Viskoznost je označena na oljnih embalažah z številkami (npr. 10W-60).
Ko smo že pri številkah, kaj pa pomeni oznaka 10W-60?
Bom razložil…
Večina motornih olj v Sloveniji imajo vmesno oznako W(ang. Winter=Zima). Prvi del številke (10W) pomeni, da je bila viskoznost merjena pri nizkih temperaturah. Preostali del številke (60) pa pove viskoznost pri visokih (meritve pokažejo viskoznost olja pri 100 stopinjah C, kar je delovna temperatura motorja). Da lahko olje deluje na različnih temperaturah, mu pomagajo razni aditivi.
Motorno olje postane ob segrevanju bolj tekoče, kadar je mrzlo se pa zgosti. S pomočjo raznih aditivov je olje lahko bolj odporno redčenju. Bolj kot se molekule v olju upirajo redčenju, višja je druga številka viskoznosti olja (npr. 10W-40 je bolj viskozno, kot 10W-30).
Kako pa olje reagira kadar vžigamo avtomobil pri nizkih temperaturah?
Pri nizkih temperaturah olje ne sme biti gosto.
Kadar je bolj tekoče lažje potuje do vseh gibljivih delov v motorju. V kolikor je pregosto potrebuje več časa za prekrožitev celotnega mazalnega sistema. Zaradi tega motor potrebuje več moči za obrat ročične gredi. Dlje časa kot potrebuje olje, da doseže vse gibljive dele, bolj je izpostavljen (motor) trenju in obrabi. Prevelika gostota olja otežuje vžig motorja, kar zmanjšuje ekonomičnost vozila.
Drugi del številke pri viskozni oznaki 10W-40 nam pove, da bo motorno olje ostalo bolj gosto pri visokih temperaturah, kot olje z nižjo viskozno oznako (npr. 10W-30).
Mineralno ali sintetično olje?
Mineralna olja so naravnega izvora in se pridobivajo kot stranski produkt pri destilaciji nafte. Motorno olje, ki je narejeno na bazi mineralnega olja vsebuje razne dodatke, ki izboljšajo njegove lastnosti.
Sintetična olja so popolnoma kemijsko obdelana. Narejena so specifično za vozila, ki potrebujejo visoko kvaliteto.
Razlika: Sintetična olja so v osnovi bolj kvalitetna in v večini primerih dražja.
Standardi in specifikacije motornih olj
Na prodajnih policah raznih trgovin z avto deli je možno opaziti široko ponudbo motornih olj z točno določenimi standardi in specifikacijo.
Specifikacije določajo kakšen tip olja je namenjen posameznem motorju. Njegova izbira se določa po kriterijih, kot npr. čistoča, obrabna zaščita, odpor vročine, moč. Standardi in specifikacije se redno nadgrajujejo, saj morajo biti v koraku z hitrim razvojem oljne tehnologije. Poznamo različne standarde in oznake kakovosti olj. Med pomembnejše sodijo:
API Standard (American Petroleum Institute)
API specifikacije označujemo z dvomestnim črkam, ki se začnejo z:
- S – za bencinske motorje
- C – za dieselske motorje
Drugi del črk označuje kvaliteto olja. Začnejo se s črko »A«. Črka »A« predstavlja najnižjo kvaliteto. Bolj kot se premikamo vzdolž abecede, višja je kvaliteta olja. Torej oznaka »SL« je bolj kvalitetna kot »SA«. Nekatera olja izpolnjujejo standarde za bencinske in dieselske motorje. V tem primeru lahko opazimo dvojno oznako na embalaži (npr. SL/CF).
ACEA (The Association des Constructeurs Europeens D`Automobiles)
ACEA postavlja oljne standarde na evropskem trgu. ACEA specifikacije razvrščamo v 4 kategorije:
- A– za bencinske motorje
- B– za dieselske motorje
- C– za vozila z DPF filtrom
- E– za tovorna vozila
Črke še dopolnjujejo številke, ki označujejo kakovost. Večja kot so števila, boljša je kakovost olja (npr. A1, A5, B2, B4, C3). Standard in podrobnejšo specifikacijo si lahko ogledate tukaj.
OEM (Original equipment manufacturer)
OEM standarde določajo proizvajalci avtomobilov. Dodatna testiranja so potrebna za odobritev OEM. Večina avtomobilskih proizvajalcev objavi katera motorna olja dosegajo OEM standarde. OEM potrdilo je še posebej pomembno za vozila, ki so še pod garancijo. Ob uporabi nepravilnega olja oz. olja, ki ne dosega OEM standardov zgubimo veljavnost garancijo nad svojim vozilom.
Vsak proizvajalec ima svojo oznako. Najbolj znane so:
- Volkswagen: VW 505.00
- Mercedes-Benz: MB 229.51
- BMW: BMW Longlife-04
Pa si poglejmo praktični primer:
Ob pogledu na podatke je razvidno naslednje:
- viskoznost 10W-60 – olje je zelo viskozno saj je namenjeno za vroča podnebja in ekstremne pogoje
- ACEA standard A3/B3 in A3/B4 – namenjeno za bencinske in dizelske motorje ter predstavlja višjo kakovost
- API standard SN/ CF – namenjeno je za bencinske in dizelske motorje. Vendar je bolj primeren za bencinske saj ima najvišjo oceno kakovosti (SN)
Zaključna misel
Kadar kupujemo olje ne smemo biti pozorni samo na viskoznost, ampak tudi na kvaliteto. Natančno preberimo vse specifikacije, saj tako lahko izberemo najbolj optimalno olje za naše vozilo. Za starejša vozila ni potrebna tolikšna kvaliteta, medtem ko za mlajša je to nuja. Izbiramo lahko med mineralnimi in sintetičnimi olji.
Za izgubljanje čim manj časa, lahko pogledamo v navodila za uporabo našega vozila, kjer lahko točno preverimo kakšno olje je predpisano.
Ti je prispevek všeč? Komentiraj!