Torej na kaj moramo biti pozorni? NA VSE!
Ne, res na vse! Več informacij, kot bomo imeli, bolje za nas. Predlagam, da se pred nakupom kar najbolje posvetujemo. Na spletu je ogromno informacij, nasvetov in predlogov na to temo. O nakupu se pozanimajmo pri najbližjem pooblaščenem ali zasebnem servisu. Verjetno imamo vsi kakšnega “mehanika” kateremu (na popravilo) že nekaj časa vozimo svoj “jekleni konjiček”. Vprašajte ga, kaj si misli o tem, kako se lotiti zadeve in seveda, če bi šli z vami na ogled?
Pa si poglejmo podrobneje.
V bistvu nekega “zlatega pravila” ni, saj obstajajo različni pristopi za izbiro »pravega« rabljenega vozila.
Za začetek se je smiselno vprašati:
Kakšno vozilo iščem in kakšne potrebe mora zadovoljiti?
Vzemimo si čas za razmislek. Je to majhen avto, enoprostorec, karavan ali cabrio? Kakšne potrebe mora zadovoljiti? Majhna poraba, udobnost, ogromno prostora, pospešek 0-100 v 3 sekundah. 🙂
Naslednje vprašanje se dotika naše denarnice.
Koliko želimo zapraviti?
Smiselno je, da si postavimo “stroškovnik” oz. koliko si lahko največ privoščimo za avtomobil. Nihče si ne želi kupiti avtomobil in samo “delati” za njega. To je največja napaka kar jih lahko naredimo.
Kupimo si avto, ki ne bremeni preveč našega življenja. Ne smemo pozabiti na vzdrževanje (registracija, servisiranje, poraba, ipd.)
Še ena stvar je omembe vredna. S koliko denarja razpolagamo je zelo povezano s tem, v kakšnem stanju je lahko avtomobil.
Vzemimo praktični primer.
Zaposleni smo v podjetju, ki je 5 km stran od našega doma. Vozimo se sami. Zadržujemo se predvsem v mestu in enkrat na leto gremo na dopust. Sodeč po opisu bi nam odgovarjal majhen avtomobil z bencinskim motorjem.
Na voljo imamo 1.000 €.
Torej, če razpolagamo s 1.000 € ne moremo pričakovati, da bomo dobili vozilo v brezhibnem stanju, ki ni bilo nikoli karambolirano ali barvano in ima zabeležene vse servise.
K večjemu lahko pričakujemo…
…Fiat Punto 1.4, letnik 1999, s 5 vrati, po vsej verjetnosti že karamboliran, vendar popravljen. Barvan na določenih delih karoserije, mogoče ima klimo in zagotovljeno rjo na zadnjih blatnikih.
Se razumemo, kajne?
S koliko denarja razpolagamo je zelo povezano z dejstvom v kakšnem stanju je avtomobil, katerega nameravamo kupiti
Seveda vsi želimo najbolje ohranjen avto za čim manj denarja, vendar tako enostavno ne gre. Če uporabim rek naših južnih sosedov, »koliko para toliko muzike«.
Dobro, sedaj vemo kaj si želimo in koliko denarja lahko zapravimo. Kaj sledi?
Iskanje izbranega avtomobila
V Sloveniji je daleč največja ponudba na našem najbolj priljubljenem spletnem avto sejmu. Iskanje je zelo enostavno. Vstavimo izbrane lastnosti vozila v zahtevana polja (znamka, model, letnik, moč, prevoženi km, itd.) in “kliknemo” na iskanje vozil. Prikažejo se nam rezultati iskanja s cenami. Tržne vrednosti vozil so zelo relativne. Razpon cen za določeno vozilo je lahko ogromen. Nekateri cenijo svoja vozila zelo visoko, nekateri pa nerazumljivo nizko. Vprašanje je kaj se dogaja v ozadju oglasa.
Razlogi za nizke cene:
- finančna stiska
- rezervirano drugo vozilo
- avtomobil ima okvaro, poškodbe, slaba ohranjenost
- veliko prevoženih kilometrov
- želja, da se vozilo čim hitreje proda
Razlogi za visoke cene:
- nadpovprečna ohranjenost avtomobila
- malo prevoženih kilometrov
- redno servisirano vozilo (ogromen vložek)
- bogato opremljeno vozilo
- ni nuje po hitri prodaji
Oglaševani avtomobili so lahko v lasti fizičnih ali pravnih oseb. Ne glede na to od koga kupujemo avtomobil, bodimo previdni.
Kaj predlagam?
Izberimo si več vozil, ki izpolnjujejo naše začetne pogoje (znamka, model, letnik, št. kilometrov, itd). Nato si pripravimo vprašanja za klic.
Kratek seznam vprašanj:
- So navedeni podatki resnični? (lastništvo, prevoženi kilometri, itd.)
- Ali ima vozilo kakšne zunanje poškodbe? (praske, risi, vdolbine, lupljenje laka, itd.
- Kakšno je stanje notranjosti vozila?
- Ali na avtomobilu vse deluje? (elektronika, motor, itd.)
- Ali je znana zgodovina servisiranja? (servisna knjiga, računi o servisih, potrdila)
- Ali so potrebna kakšna dodatna vlaganja?
- Ali je možno vozilo peljati na pregled?
Že na podlagi teh vprašanj lahko strnimo izbor avtomobilov. Če prodajalec ne želi posredovati podatkov je to znak, da lahko iščemo naprej.
V primeru, da smo izpolnili pogoje telefonskega pogovora, sledi dogovor za ogled vozila.
Ogled vozila
Najprej predlagam, da poslušate prodajalca. Poizkus prepričevanja nakupa ne izključujemo. Naj izpove življenjsko zgodbo o tem vozilu, če je potrebno. Nato na kulturen način povemo, da si želimo avtomobil pogledati v miru. Vzemimo si čas in ne hitimo, saj gre za naš denar.
Smiselno si je ogledati vozilo po sklopih.
1. Zagotovimo, da vozilo stoji na ravni podlagi ( ne v klancu, ne pod naklonom, itd.)
Tako lažje preverimo stanje gum oz. kaj visi pod avtomobilom. Lahko, da je prejšnji lastnik nekje udaril avtomobil od spodaj. Poškoduje se lahko kardan, izpušni sistem, deli podvozja in karoserije.
2. Previdno pregledamo lak vozila.
Vozilo mora biti oprano, saj tako lažje vidimo kakšna je zunanjost. Pozorni smo predvsem na rjo, vdolbine in praske.
Ni nujno, da je barvano vozilo bilo deležno trčenja.
Pogledamo vozilo iz strani. Če je viden pomarančasti vzorec laka, smo lahko prepričani, da je vozilo že bilo barvano. Ni nujno, da je barvano vozilo bilo deležno trčenja. V veliko primerih so vozila poškodovana od kamenčkov, manjših prask in poškodb na parkirišču. Zaradi motečega videza lastnik odpravi napake z novim nanosom barve.
3. Pregled prtljažnega prostora
Pregledamo v kakšnem stanju je prtljažnik. Rja in voda nista zaželjeni. Voda ponavadi pride v prtljažnik skozi manjše luknje in odprtine. Pretirana obrabljenost prtljažnika nakazuje na to, da se je veliko uporabljal.
4. Preverimo gume
Priporočeno je da so gume enako obrabljene. Pogledamo površino gum, če so preveč “zlizane” na različnih koncih. Neenakomerna obrabljenost nakazuje na napake na podvozju.
5. Pregled prednje maske
Pregledamo stičišča prednjih blatnikov z odbijačom, če so kakšna izstopanja. Preverimo sedlo (predel, ki povezuje zgornji del hladilnika z prednjimi blatniki) in nosilce luči. V primeru, da so znaki varjenja, nakazuje na poškodbo pri trku. Ker ni možno kupiti samo nosilcev ampak celotno luč z okvirjem, je cenejši način popravilo z varilnim aparatom.
6. Pregled podvozja
Ne oklevajmo, kadar imamo možnost pregleda podvozja. Bodimo pozorni na prisotnost rje. Prav tako imamo odlično priložnost pregleda spodnjega dela motorja poškodb in šasije oz ogrodja avtomobila.
7. Pregled pod pokrovom motorja
Ko odpremo pokrov motorja preverimo notranji del pločevine. Pogledamo če so kakšni znaki poškodb ali rje. V kolikor so, nakazuje da vozilo ni bilo ravno v dobrih rokah ali pa je bilo karambolirano. Pregledamo stanje gumijastih cevi in jermenov. Razpoke nakazujejo na obrabo.
V naslednjem koraku pregledamo motor.
Oljni madeži in korozija nista dobra pokazatelja. Masten motor oddaja signal, da nekje pušča olje – kar lahko pomeni visoke stroške popravila. Opran motor pa lahko prikriva možne skrite napake.
Nadaljujemo z preverjanjem tekočin. Med pomembnejše sodijo motorno olje, zavorna in hladilna tekočina.
Odstranimo pokrov za olje, ki se nahaja na vrhu motorja. V kolikor je opazna bela pena okoli notranjega dela pokrova, lahko nakazuje na odtekanje hladilne tekočine v motor.
Preverimo nivo olja.
Nekateri avtomobili imajo avtomatsko merjenje olja preko računalnika, drugi pa “šipko”. Pri slednjem ga zmerimo tako, da potegnemo šipko in pogledamo kje je nivo. Nivo olja mora biti vsaj na polovici med “Minimumom” in “Maximumom”. Sveže olje je rjave barve, med tem ko staro pa črne.
Nazadnje še preverimo stanje zobatega jermena.
Brez strokovnega znanja bomo težko ocenili stanje, saj je potrebno sneti ohišje zobatega jermena. Vpogled ni potreben, v kolikor lahko prodajalec potrdi kdaj in pri kolikšnih kilometrih je bil zamenjan. Menjava zobatega jermena je potrebna vsakih 90.000 kilometrov.
Avtomobili z pogonskimi veriga nimajo teh skrbi.
8. Notranjost vozila
Ob pregledu notranjosti bodimo pozorni na sedeže in ostalo oblazinjenje, strop in dno avtomobila. Ne spreglejmo podrobnosti kot so obraba tipk, volana in stopalk. Pretirana obrabljenost nakazuje, da ima avtomobil več kilometrov.
9. Delovanje klime
Klima deluje samo, kadar je vozilo v teku. S pritiskom na gumb “AC” vključimo klimatsko napravo. Poskrbimo, da so prezračevalne šobe odprte in čakamo. Ob pihanju hladnega zraka lahko sklepamo, da klima deluje.
10. Elektronika
Preverimo delovanje stekel, luči, smernikov, meglenk, parkirnih senzorjev, radia, CD izmenjevalnika, notranjih luči, itd.
11. Testna vožnja
Preden sklenemo odločitev za nakup, se odpravimo z avtomobilom na testno vožnjo. To je najverjetneje eden izmed najboljših načinov preverjanja stanja vozila.
Nasvet: ne kupimo vozilo brez testne vožnje
Med vožnjo prvo preizkusimo zavore. Z dovolj močnim pritiskom na pedalo za “bremzo” skušamo najhitreje zmanjšati hitrost avtomobila, vendar ne toliko, da zdrsnemo. To je najbolje preizkušat nekje pri 50 km/h. Ne bi smeli čutiti nobenih tresljajev ob stiku z pedalom. Cviljenje in ostali čudni zvoki niso priporočeni.
Če motor tuli, piska, škripa ali oglaša kot traktor, se ga izogibajte.
Ni odveč preverjanje manjših napak pri različni hitrosti (50, 70, 90, 110, 130 km/h). Z različno hitrostjo lahko ugotovimo morebitne mehanske napake na avtomobilu (roke, amortizerji, ležaji, končniki, itd.). Zanašanje vozila pri določeni hitrosti ob spustu volana, prav tako nakazuje na napake na podvozju. V najboljšem primeru je potrebno opraviti samo optiko.
Preverjanje raznih zvokov pri zavijanju je prav tako priporočeno. Kadar zavijamo dodatno obremenjujemo vozilo. Tako so razni mehanski deli še bolj izpostavljeni. Najboljši test je, zavijanje pod kotom 90 stopinj pri nizki hitrosti. Razni glasovi sporočajo na pretirano obrabo določenih delov.
12. Pregled dokumentacije
Pri pregledu dokumentacije je potrebno preveriti prometno dovoljenje, homologacijski karton, servisna knjigo in račune ali potrdila o servisih.
Iz prometnega dovoljenja je razvidno lastništvo, datum prve registracije, veljavnost tehničnega pregleda, številka šasije, moč motorja, barva vozila, itd. Homologacijski karton je podoben prometnem dovoljenju vendar nam pokaže še več podatkov o vozilu. Med najpomembnejše spada CO2 izpust, dimenzija gum, poraba vozila in možne predelave vozila (zatemnjena stekla, druga aluminijasta platišča, drugačna dimenzija gum, itd.)
Servisna knjiga je kot zdravniško poročilo. V njej so zabeleženi vsi posegi vozila. V najboljšem primeru lastnik ima celotno zgodovino servisiranja, ki bi nam jo z veseljem pokazal. Nekateri avtomobili nimajo zabeleženih servisov, saj so bili opravljeni “pod kozolcem”. S tem ni nič narobe, če so priloženi dokazi.
Na žalost se prevečkrat zgodi, da pri izbranem vozilu servisne knjige ali je prazna. V takšnem primeru je težko verjeti na besedo lastnika.
V kolikor nam prodajalec zaupa številko šasije, to je 17-mestna številka v zgornjem desnem kotu prometnega dovoljenja, lahko preverimo zgodovino servisiranja pri pooblaščenem serviserju. Tam nam lahko priskrbijo podatke, kdaj so bili opravljeni servisi in pri koliko kilometrih. To velja samo za servise, ki so bili opravljeni na pooblaščenem servisu. Servisi opravljeni “pod kozolcem” odpadejo.
Obstajajo tudi druge rešitve. Preko spletne storitve Carfax in portala E-uprava lahko prav tako izvemo pomembne podatke o zgodovini, lastništvu in prevoženih kilometrih vozila. Potrebujemo številko šasije, številko prometnega dovoljenja in številko registrskih tablic
13. Garancija
Avtomobil lahko kupimo od fizične ali pravne osebe. Kadar kupujemo vozilo od fizične osebe smo manj zaščiteni, saj ni predpisan noben zakon glede garancije. Velja sistem “videno-kupljeno”. Kadar kupujemo vozilo od pravne osebe, smo upravičeni vsaj eno mesečne garancije. V primeru, da je vozilo bilo ob prevzemu brez napak.
Nekatere avtohiše ponujajo 12 ali celo 24 mesečno jamstvo, ki deluje na sistemu zavarovanja. Torej, garancija krije samo določene dele motorja, ne vse.
Smiselno je podrobno prebrati vse pogoje garancije, da ne bo kasnejših presenečenj.
14. Pregled strokovnjaka
Ne smemo pozabiti na možnost pregleda avtomobila pri strokovnjaku (družinski “mehanik” ali prijatelj, ki doma “šraufa”). Preveri najpomembnejše sklope avtomobila. Cene pregleda se razlikujejo in so odvisne od obsega pregleda vozila.
Alternativna možnost je preverjanje vozila na pooblaščenem servisu ali na tehničnem pregledu. Pregled je proti doplačilu seveda.
15. “Hendlanje”
V kolikor vozilo zadovoljuje naše pogoje, še ostane samo cena. Brez pogajanja ne gre. Pogajanje je zelo pomembno, saj lahko privarčujemo kakšen “evrček”. Ne smemo biti sramežljivi ali imeti slabo vest, kaj bo rekel prodajalec na našo ponudbo?
Odločno ponudimo svoje. Ker se redkokdaj zgodi, da prodajalec pristane na našo prvotno ponudbo, smo primorani jo dvigniti. Končni rezultat = “skupen dogovor”.
Ne smemo pozabiti, da je prodajalcu v interesu prodati. Mi imamo denar in štafeto v roki.
Mi določamo tempo. Ne pozabit! 🙂
Zaključna misel
To je to! Kaj še čakaš?
Naj nakup rabljenega vozila predstavlja zanimivo in poučno izkušnjo. Najpomembnejše je, da ne hitimo z nakupom. Dobra priprava in informiranost avtomatsko izloči veliko dvomov.
Kaj je bolje?
Žrtvovati malo časa in truda za pripravo ali brezglavo kupiti gnilo jajce.
Odločitev je vaša!
»Pleha« v Sloveniji je ogromno, zato kar pogumno.
Veselo nakupovanje!
Ti je prispevek všeč? Komentiraj!